• Skip to content
  • Skip to footer

STRATPOL

an independent think-tank - transatlantic relations - European security - Eastern Partnership

Main navigation

  • About
    • Staff
    • Contacts
    • Annual Reports
  • Partners
    • InfoSecurity.sk
    • Slovak Security Policy Institute
    • Central European Institute of Asian Studies
  • Publications
    • Panorama
    • STRATPOL Papers
    • STRATPOL Memos
    • Other
      • STRATPOL ViewPoints
      • Krízový špeciál
  • Projects
    • South Caucasus Security Forum
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Summer University
      • 2018
      • 2017
    • Bezpečnostná akadémia
      • Eseje
    • Disinformation Resilience Dialogue
    • Slovakia in NATO – NATO in Slovakia
      • Events
      • Outputs
    • We Are NATO
    • Strategic Talks
      • South Caucasus, Turkey, Moldova and beyond
      • Hybrid Wars and NATO’s Eastern Flank
      • Critically Thinking Slovakia
      • Turkey, Refugees and Politics
      • Corruption and the Western Balkans
      • Migration policies of V4 countries and France
      • Ukraine and V4 Security Outlines
    • Strategic Dialogues
      • Western Balkan Security Perspectives
      • Battle for and in Ukraine
      • Conflict in Ukraine: Security Implications
    • Resilient Youth Education Project
    • Volebný monitor
    • InfoKompas
  • Bezpečnostná akadémia
    • Eseje
  • Prístup SR k boju s hybridnými hrozbami
  • Digital Infospace Security Initiative
  • Our.Future: Visegrad 2025
    • Activities

27th March 2019

Volebný monitor: Čaputová jasne zvíťazila v počte interakcií, Šefčovič v počte zmazaných komentárov

Naša posledná predvolebná analýza správania prezidentských kandidátov na Facebooku pokrýva obdobie od 17. marca 2019 teda dňa vyhlásenia výsledkov prvého kola prezidentských volieb a končí sa 24. marcom. V tomto období sme analyzovali 42 príspevkov. Z toho 27 Maroša Šefčoviča a 15 príspevkov Zuzany Čaputovej.

Sledované kategórie sme v porovnaní s predchádzajúcimi analýzami nemenili. Dianie na facebookovom profile kandidátky a kandidáta sme hodnotili z hľadiska interakcií, formátov, zmazaných komentárov, tém, obsahu a emočného zafarbenia príspevkov.


Interakcie

Výsledky ukazujú pred druhým kolom veľký odskok medzi kandidátmi. Počet interakcií u Zuzany Čaputovej je 134 188. Maroš Šefčovič za ňou zaostáva, počet interakcií na jeho facebookovom profile dosiahol len 84 027, a to napriek tomu, že na ňom mal o 13 príspevkov viac ako Čaputová.


Zmazané komentáre

V zmazaných komentároch je ešte väčší rozdiel ako v interakciách. Tu sú však na prvom mieste upratovači u Maroša Šefčoviča, ktorí profil vyčistili o 44 percent (4 160) komentárov. U Zuzany Čaputovej bolo zmazaných 10 percent (854) komentárov.


Formáty

Zuzana Čaputová:

Na profile Zuzany Čaputovej je takmer vyrovnaný počet fotiek (7) a videí (8). Fotografie však sprevádza komentár.

Najviac interakcií si získala hromadná fotografia zo spoločného výstupu na Sitno. Čaputová v nedeľu 24. marca išla na túru spolu so svojimi priaznivcami a v komentári prirovnala prezidentskú kampaň k výstupu na strmú horu.

Druhé najpopulárnejšie je video z povolebnej nedele s názvom 870 415 krát vám z celého srdca ďakujem, ktoré odkazuje na počet získaných hlasov.

Maroš Šefčovič:

Aj na profile Maroša Šefčoviča bola najpopulárnejšia fotka. Kandidát je na nej odfotený so svojou manželkou a dvoma deťmi v krojoch. Sprievodný text hovorí o úcte k hodnotám, kresťanskej kultúre a tradíciám. Šefčovič v ňom propaguje aj svoju odbornosť, skúsenosti a kontakty, a želá si silné Slovensko.

V kategórii video bola najúspešnejšia nahrávka, v ktorej Šefčovič bráni svoju manželku pred negatívnymi komentármi. Tie sa na ňu zosypali po tom, ako počas rozhovoru svojho manžela s novinármi dávala výrazne najavo nespokojnosť s otázkami, ktoré dostával. Šefčovič vo videu vyzdvihol jej kvality a diskutujúcich žiadal o udržanie slušnej diskusie.

Medzi písanými statusmi malo najviac interakcií strohé vyhlásenie: „Prezident by mal mať úctu k tradíciám a hodnotám Slovenska.“

Z 27 statusov až 17 predstavovali fotografie, nasledovalo sedem videí. Status a odkaz na inú stránku sa objavili po dvakrát.


Témy

Aj pred druhým kolom prezidentských volieb kandidáti využívali sociálne siete ako jeden z prostriedkov predvolebnej kampane. Facebookovej kampani pritom opäť dominovala téma samotných volieb. Voľby sú obľúbenou témou najmä u Čaputovej, ktorá im venovala dva z troch príspevkov. U Šefčoviča je pomer k ostatným témam vyrovnaný. Obaja kandidáti v príspevkoch ďakovali fanúšikom za podporu a vyzývali ich, aby sa zúčastnili druhého kola volieb. Programové priority boli prezentované menej.

Kým Maroš Šefčovič vyzdvihoval bohaté skúsenosti za hranicami, kládol dôraz na nutnosť úspešnej reprezentácie Slovenska v zahraničí a verejne inicioval predvolebnú diskusiu v cudzom jazyku, podľa Zuzany Čaputovej sa krajina musí vyrovnať s problémami na domácej scéne skôr, ako začne riešiť tie zahraničné. Čaputová kritizovala nespravodlivosť a aroganciu moci.


Obsah

Maroš Šefčovič a Zuzana Čaputová zameriavali svoje príspevky na široké spektrum obsahov.

Zuzana Čaputová najčastejšie spomínala voľby. V príspevkoch s týmto obsahom Čaputová vyzýva ľudí, aby volili aj v druhom kole prezidentských volieb. Venuvala sa aj otázkam z domácej politiky, ktoré považuje za dôležité. Zároveň Čaputová tvrdila, že Šefčoviča považuje za skúseného diplomata, ktorý chce riešiť zahraničnopolitické témy. No dodala, že ako prvé treba riešiť problémy Slovenska, ktoré môžu zlepšiť postavenie krajiny v zahraničnej politike. 

Apelovala na slušnosť v politike a v prezidentskej kampani, boj za spravodlivé Slovensko, potrebu posilniť na Slovensku právny štát. Nezabúdala ani na sebaprezentáciu, kde v príspevkoch ďakuje voličom a pripomína, že Slovensko má práve teraz šancu na zmenu k lepšiemu.

Čaputová na sociálnych sieťach reagovala aj na obvinenia, že jej koncipientská prax nebola v súlade s predpismi. Všetky sú podľa nej nepravdivé. V neposlednom rade Zuzana Čaputová spomína sociálnu spravodlivosť a jej záujem o riešenie problémov bežných ľudí.

Maroš Šefčovič sa najviac zameral na sebaprezentáciu. Pripomínal svoje osobné úspechy v diplomacii a ponúkal svoju odbornosť. Zároveň sa však prezentoval ako obyčajný človek so zmyslom pre humor, keď pózoval so svojou karikatúrou. Aj Šefčovič ďakoval svojim voličom za podporu v prvom kole volieb. Prezidentský kandidát sa prezentoval aj fotkou, na ktorej pózuje s českým prezidentom Milošom Zemanom. Ako tvrdí text k tejto fotografii, Zeman považuje Šefčoviča za jediného kandidáta, ktorý zaručuje súdržnosť V4.

Maroš Šefčovič sa vyjadril aj na podporu tradičných kresťanských hodnôt, o ktorých tvrdil, že ich má v hlbokej úcte. Šefčovič sa v jednom z príspevkov vyslovil, že v prípade jeho zvolenia do úradu prezidenta by sa zriekol imunity, ktorú úrad ponúka.


Zdroje

Kandidáti boli v čase medzi prvým a druhým kolom šetrní v pripájaní odkazov ku svojim príspevkom. Absentovalo promovanie transparentných účtov k voľbám aj osobné webové stránky kandidátov.

Niekoľko odkazov sa vyskytlo na profile Maroša Šefčoviča. V jednom z nich vyjadril hrdosť nad výkonmi slovenských biatlonistiek, v druhom zas zdieľal podporný blog na portáli Kresťan dnes, ktorého autorom je Jozef Mikloško, starší brat Františka Mikloška, ktorý neúspešne kandidoval v prvom kole. Šefčovič okrem toho vyzýval fanúšikov, aby mu kládli otázky prostredníctvom online chatu na platforme TV Noviny.

Zuzana Čaputová využila odkaz len raz – pri zdieľaní výsledkov portálu Demagog.sk, ktorý overil jednu z diskusií kandidátov. Čaputová v tomto prípade dosiahla výrazne lepšie skóre než jej súper.


Emócie:

Obaja kandidáti sa rozhodli držať stratégie pozitívnej kampane, ktorú viedli od začiatku. Pozitívne ladené príspevky z veľkej časti prevažujú na profiloch Šefčoviča i Čaputovej, no v jej prípade sa pomer pozitívnych príspevkov k neutrálnym začal znižovať.

Maroš Šefčovič emóciami najviac oplýval v príspevkoch spojených s jeho manželkou Helenou. V prípade pozitívnych statusov išlo o spoločné fotografie či pripomenutie si výročia svadby. So zmiešanými emóciami sa postavil k obhajobe svojej manželky, ktorá sa stala terčom „hejtu“ v médiách a na sociálnych sieťach po nevhodných mimických prejavoch počas volebnej noci.

Šefčovič sa však s humorom postavil k Shootyho karikatúre, s ktorou sa dokonca odfotil na spôsob „nájdi 5 rozdielov“. Pozitívny nádych mala aj séria fotografií k svetovému dňu Downovho syndrómu.

V dvoch prípadoch sa Šefčovič vyjadril negatívne. Oba sa týkali jeho protikandidátky. Najskôr jej vytkol nezáujem zúčastňovať sa na diskusiách, neskôr kritizoval nejasnosti ohľadom Čaputovej koncipientskej praxe.

Zuzana Čaputová prostredníctvom vyzývala fanúšikov k účasti na voľbách aj v druhom kole. Apelovala pritom na budúcnosť Slovenska a na príležitosť na zmenu. Tak ako doposiaľ, väčšina príspevkov obsahovala slová vďaky.

Oproti kampani pred prvým kolom začala Čaputová pridávať viac neutrálnych príspevkov. Vymedzila sa voči útokom, ale urobila to pomocou neutrálnych a vecných argumentov. Túto taktiku zvolila napríklad v prípade spochybňovanej koncipientskej praxe.


 

Filed Under: News Tagged With: 2 kolo, 2019, Caputova, druhe kolo, facebook, interakcie, kandidati, komentare, monitor, prezident, prispevky, sefcovic, sspi, temy, volby, Volebný monitor

Footer

Subscribe to our newsletter:

Contacts

Address: Štúrova 3, 81102 Bratislava, Slovakia
E-mail: office@stratpol.sk
Phone: +421 908 327 491

Copyright © 2023 · STRATPOL · Log in

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT