Zhrnutie
Cieľom tohto výskumu je zmapovať súčasnú úroveň strategickej komunikácie v oblasti obrany na Slovensku z hľadiska štruktúry, obsahu a prostriedkov, a navrhnúť odporúčania pre jej zefektívnenie. Zo zistení výskumu vyplýva, že strategická komunikácia v sektore obrany SR nemá žiadnu organizačnú štruktúru a jej absencia bráni efektívnemu výkonu komunikačných aktivít. Zapojenie štátnych inštitúcií a médií do StratComu je nedostačujúce, zatiaľ čo zapojenie mimovládnych organizácií je skôr dostačujúce. Objem finančných prostriedkov vyčlenených na StratCom štátnych inštitúcií a mimovládnych organizácií je neuspokojivý.
Hlavnou úlohou strategickej komunikácie má byť komunikovanie strategických bezpečnostných záujmov SR verejnosti a medzi najdôležitejšie témy patrí význam členstva SR v NATO a EU, boj proti dezinformáciám, význam OS SR a dôležitosť liberálnej demokracie. Hlavnou príčinou anti-NATO nálad v časti spoločnosti je pôsobenie ruskej propagandy, vyjadrenia niektorých politikov, nedostatočná informovanosť o NATO a negatívny obraz USA.
K zlepšeniu obrazu OS SR by prispela kvalitnejšia komunikácia smerom k verejnosti, väčšia transparentnosť a menej škandálov, ktoré poškodzujú ich dobré meno.
Najlepšie StratCom aktivity momentálne vykonávajú MZVaEZ a mimovládne neziskové organizácie, zatiaľ čo najväčší priestor na zlepšenie má Ministerstvo obrany.
Hlavné odporúčania možno rozdeliť do dvoch kategórii: systémové odporúčania stredného a dlhodobého charakteru a odporúčania, ktoré je možné aplikovať ihneď.
- Medzi prvé menované patria uplatnenie princípu whole-of-government, vytvorenie koncepcie určujúcej dlhodobé ciele a kompetencie, navýšenie kvalifikovaného personálu a finančných prostriedkov, a upravenie vzdelávacích osnov na školách s dôrazom na mediálnu gramotnosť, kritické myslenie a moderné dejiny.
- Do druhej skupiny radíme posilnenie koordinácie medzi jednotlivými štátnymi a mimovládnymi aktérmi, aplikovanie proaktívneho prístupu k obrane proti dezinformáciám, rozšírenie StratCom aktivít na školách, rozsiahlejšie využívanie médií, ako aj kreatívnych spôsobov online komunikácie, rozšírenie spolupráce s partnermi v zahraničí a budovanie verejného a politického povedomia o význame strategickej komunikácie.
Prípadová štúdia prednášok o NATO a OS SR pre študentov dokazuje, že tento typ aktivít má významný pozitívny vplyv na názor študentov na NATO a OS SR.
Publikácia je k dispozícii tu…
Adam Bučko pracuje ako analytik think-tanku STRATPOL. Je absolventom University of Copenhagen a Masarykovej Univerzity v Brne. Vo svojej práci sa zameriava najmä na témy strategickej komunikácie, hybridných hrozieb a dezinformácií na sociálnych sieťach.
Tento výskum bol realizovaný s finančnou podporou NATO Public Diplomacy Division v rámci projektu #WeAreNATO / #MySmeNATO.

