• Skip to content
  • Skip to footer

STRATPOL

an independent think-tank - transatlantic relations - European security - Eastern Partnership

Main navigation

  • About
    • Staff
    • Contacts
    • Annual Reports
  • Partners
    • InfoSecurity.sk
    • Slovak Security Policy Institute
    • Central European Institute of Asian Studies
  • Publications
    • Panorama
    • STRATPOL Papers
    • STRATPOL Memos
    • Other
      • STRATPOL ViewPoints
      • Krízový špeciál
  • Projects
    • South Caucasus Security Forum
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Summer University
      • 2018
      • 2017
    • Bezpečnostná akadémia
      • Eseje
    • Disinformation Resilience Dialogue
    • Slovakia in NATO – NATO in Slovakia
      • Events
      • Outputs
    • We Are NATO
    • Strategic Talks
      • South Caucasus, Turkey, Moldova and beyond
      • Hybrid Wars and NATO’s Eastern Flank
      • Critically Thinking Slovakia
      • Turkey, Refugees and Politics
      • Corruption and the Western Balkans
      • Migration policies of V4 countries and France
      • Ukraine and V4 Security Outlines
    • Strategic Dialogues
      • Western Balkan Security Perspectives
      • Battle for and in Ukraine
      • Conflict in Ukraine: Security Implications
    • Resilient Youth Education Project
    • Volebný monitor
    • InfoKompas
  • Bezpečnostná akadémia
    • Eseje
  • Prístup SR k boju s hybridnými hrozbami
  • Digital Infospace Security Initiative
  • Our.Future: Visegrad 2025
    • Activities

9th February 2019

Spúštame online monitoring prezidentských volieb

Najživší Facebook má Harabin, najviac komentárov mažú u Bugára

Voľby sú mimoriadne dôležitým procesom každej demokracie. S voľbami je, samozrejme, neodmysliteľne spojená predvolebná kampaň. Popri televíznych debatách, bilbordoch, letákoch a priamych stretnutiach s voličmi dnes zohrávajú dôležitú úlohu aj sociálne siete.

Náš projekt sleduje, opisuje a analyzuje komunikáciu kandidátok a kandidátov na ich facebookových profiloch. Tím analytičiek a analytikov denne vyhodnocuje najvirálnejšie príspevky z hľadiska obsahu, témy či emočného zafarbenia. Sledujeme aj používané formáty, zdroje, počet interakcií či zmazané komentáre.

Za sledované obdobie od 1. januára 2019 do 7. februára sme analyzovali 568 príspevkov. Najaktívnejší na sociálnych sieťach v tom čase boli Martin Daňo, Róbert Švec, Eduard Chmelár a Štefan Harabin. Facebookový profil najmenej využívali Ivan Zuzula, Jószef Menyhárt a Juraj Zábojník.

Dnes sa pozrieme na doterajší priebeh kampane globálne cez počty interakcií, komunikované témy, emocionalitu príspevkov a počty zmazaných komentárov. V ďalších výstupoch pôjdeme hlbšie k obsahu príspevkov jednotlivých kandidátov a kandidátok.

Interakcie

Kampaň kandidátov na Facebooku sledujeme cez viacero ukazovateľov. Prvým sú interakcie. Počet interakcií je súčtom zdieľaní, lajkov a komentárov k príspevkom na stránke. Interakcie vyjadrujú mieru reakcií užívateľov na príspevky a celkovú „živosť“ profilu. Vysoké čísla interakcií však automaticky neznamenajú úspešnú kampaň. Súčet všetkých interakcií totiž nerozlišuje pozitívne a negatívne reakcie užívateľov.

Najviac interakcií nájdeme na stránke Štefana Harabina (97 655), ktorý má veľmi aktívny profil rastúci každým dňom a ďaleko prevýšil aj druhého Milana Krajniaka (69 256). Zuzana Čaputová (57 791) a Róbert Mistrík (48 045) skončili v tomto meraní na treťom a štvrtom mieste, pričom dohromady by mali len o málo viac ako Harabin. Interakcie na profile Maroša Šefčoviča (21 573), ktorý svoju kandidatúru zverejnil až v polovici januára, rýchlo pribúdajú. Prekvapivo malé čísla dosahuje Béla Bugár (9 880) aj jedna z fanúšikovských stránok Mariana Kotlebu (8466), ktorý svoju osobnú oficiálnu stránku ako kandidát na prezidenta nemá.

Zmazané príspevky

V počte zmazaných komentárov vedie Béla Bugár. Na jeho profile bolo zmazaných 1100 komentárov, čo predstavuje až 49 percent zo všetkých komentárov, ktoré sme uňho analyzovali. Druhým je Maroš Šefčovič so 722 zmazaniami, čo je 31 percent analyzovaných komentárov a tretí Štefan Harabin s 467 odstránenými komentármi. Keďže jeho účet je veľmi aktívny a komentárov na ňom je veľa, tie zmazané tvoria len sedem percent. Z profilu Zuzany Čaputovej bolo zmazaných 459 komentárov (10 percent) a z profilu Róberta Mistríka 416 (9 percent). Bohumila Tauchmanová, József Menyhárt a Ivan Zuzula zatiaľ nevymazali ani jeden komentár.

Témy

Monitoring zahŕňa aj analýzu tém príspevkov kandidátov, ktoré sledujeme v piatich preddefinovaných kategóriách: 1. voľby, 2. domáca politika, 3. kombinácia domácej a zahraničnej politiky, 4. zahraničná politika 5. iné.  Každý príspevok určitého kandidáta je zaradený pod tému, ktorá najpresnejšie vystihuje jeho tematické zameranie. Až 44 percent analyzovaných príspevkov všetkých kandidátov a kandidátok bolo tematicky venovaných voľbám samotným, 32 percent sa venovalo domácej politike, 10 percent iným témam, 6 percent zahraničnej politike a 8 percent malo tematicky kombinovalo domácu a zahraničnú politiku.

Emocionálne zafarbenie

Sledujeme aj emocionálne zafarbenie príspevkov na sociálnych sieťach. V tejto kategórii sledujeme celkové vyznenie príspevkov jednotlivých kandidátov, prítomnosť emočne zafarbených a príznakových slov, používanie výkričníkov, otáznikov a ďalších prostriedkov písaného prejavu, ktoré spoluvytvárajú emocionalitu príspevkov. Na základe tohto ukazovateľa sa vyhodnocuje, na akom druhu emócií kandidát stavia svoju kampaň.

Pracujeme so šiestimi preddefinovanými kategóriami: 1. silne pozitívny, 2. čiastočne pozitívny, 3. neutrálny, 4. zmiešaný, 5. čiastočne negatívny, 6. silne negatívny. Súhrnné výsledky vyzerajú nasledujúco – 25 percent všetkých analyzovaných príspevkov bolo neutrálnych, 19 percent malo čiastočne pozitívne vyznenie, 17 percent silne negatívne, 15 percent naopak silne pozitívne, 12 percent čiastočne negatívne a 11 percent príspevkov sme vyhodnotili ako emočne zmiešaných. Čísla ukazujú, že kandidáti sa v kampani určite nevyhýbajú využívaniu emócií, no ich rozloženie je nateraz pozoruhodne vybalansované.

V ďalších textoch sa pozrieme na to, aké rozdiely boli v ladení príspevkov a ich tematickom a obsahovom zameraní medzi jednotlivými kandidátmi.


 

Filed Under: News, Volebný monitor Tagged With: blbec online, monitor, monitoring, sspi, volby

Footer

Subscribe to our newsletter:

Contacts

Address: Štúrova 3, 81102 Bratislava, Slovakia
E-mail: office@stratpol.sk
Phone: +421 908 327 491

Copyright © 2023 · STRATPOL · Log in

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT