• Skip to content
  • Skip to footer

STRATPOL

an independent think-tank - transatlantic relations - European security - Eastern Partnership

Main navigation

  • About
    • Staff
    • Contacts
    • Annual Reports
  • Partners
    • InfoSecurity.sk
    • Slovak Security Policy Institute
    • Central European Institute of Asian Studies
  • Publications
    • Panorama
    • STRATPOL Papers
    • STRATPOL Memos
    • Other
      • STRATPOL ViewPoints
      • Krízový špeciál
  • Projects
    • South Caucasus Security Forum
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Summer University
      • 2018
      • 2017
    • Bezpečnostná akadémia
      • Eseje
    • Disinformation Resilience Dialogue
    • Slovakia in NATO – NATO in Slovakia
      • Events
      • Outputs
    • We Are NATO
    • Strategic Talks
      • South Caucasus, Turkey, Moldova and beyond
      • Hybrid Wars and NATO’s Eastern Flank
      • Critically Thinking Slovakia
      • Turkey, Refugees and Politics
      • Corruption and the Western Balkans
      • Migration policies of V4 countries and France
      • Ukraine and V4 Security Outlines
    • Strategic Dialogues
      • Western Balkan Security Perspectives
      • Battle for and in Ukraine
      • Conflict in Ukraine: Security Implications
    • Resilient Youth Education Project
    • Volebný monitor
    • InfoKompas
  • Bezpečnostná akadémia
    • Eseje
  • Prístup SR k boju s hybridnými hrozbami
  • Digital Infospace Security Initiative
  • Our.Future: Visegrad 2025
    • Activities

8th April 2020

KRÍZOVÝ ŠPECIÁL: Výnimočný stav

Podmienky výnimočného stavu definuje čl. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.

Výnimočný stav môže vyhlásiť len prezident na návrh vlády SR, najdlhšie na dobu 60 dní na postihnutom alebo bezprostredne ohrozenom území. Výnimočný stav je možné predĺžiť, avšak maximálne na ďalších 30 dní, a to len za vzniku nových okolností. Tie musia bezprostredne súvisieť s tými, pre ktoré bol výnimočný stav pôvodne vyhlásený.

Výnimočný stav môže byť vyhlásený za veľmi špecifických podmienok – hromadných hrozieb antropogénneho charakteru. Môže sa tak stať napríklad pri teroristickom útoku, rozsiahlych pouličných nepokojoch pri ktorých dochádza k útoku na orgány verejnej moci alebo k drancovaniu obchodov a skladov, prípadne k inému hromadnému násilnému konaniu, ktoré podstatne narušuje alebo ohrozuje bezpečnosť štátu a verejný poriadok.

Výnimočný stav prináša možnosť obmedzovať základné práva a slobody. Štát môže obmedziť nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia núteným pobytom v obydlí alebo osobu evakuovať na určité miesto. Taktiež môže byť obmedzené vlastnícke právo k nehnuteľnostiam, kde môžu byť rozmiestnení príslušníci ozbrojených zborov a vojaci alebo obmedzená nedotknuteľnosť obydlia za účelom ubytovania evakuovaných osôb.

Vlastníci zbraní a streliva zas môžu byť požiadaní o ich odovzdanie do povinnej úschovy. Štát môže obmedziť slobodu pohybu, a tiež podriadiť obsah tlače a vysielanie rozhlasu a televízie zavedením cenzúry. Podobne ako aj pri núdzovom stave, štát môže občanom uložiť pracovnú povinnosť udržiavania pozemných komunikácií, výroby elektriny alebo výkonu zdravotnej starostlivosti.

Okrem práv a slobôd občanov môže dôjsť k čiastočnému obmedzeniu funkcie prezidenta. Prezident SR napríklad nemôže uplatniť svoje právo rozpustiť Národnú radu Slovenskej republiky (čl. 102).

Slovensko doposiaľ nemalo s vyhlásením výnimočného stavu žiadnu skúsenosť. Kvôli mimoriadne špecifických podmienkam pre vyhlásenie výnimočného stavu sa o tomto kroku nediskutuje ani v súvislosti so súčasnou situáciou okolo pandémie COVID-19. Prichádzalo by to do úvahy v prípade vzbury časti spoločnosti, ktorá by masovo využívala násilné prostriedky voči príslušníkom bezpečnostných zložiek, prípadne pri kritickom nedostatku zásob potravín, vedúcom k hromadnému rabovaniu.


Tento text je súčasťou série, v ktorej vám STRATPOL priblíži základné pojmy z oblasti krízového managementu a civilnej ochrany, no aj to, aké praktické opatrenia krízové stavy prinášajú v kontexte prebiehajúcej pandémie COVID-19. 

Autor: Matej Spišák

Zodpovedný editor: Kristína Urbanová

Filed Under: Krízový špeciál, News Tagged With: krízové stavy, krízový management, výnimočný stav

Footer

Subscribe to our newsletter:

Contacts

Address: Štúrova 3, 81102 Bratislava, Slovakia
E-mail: office@stratpol.sk
Phone: +421 908 327 491

Copyright © 2023 · STRATPOL · Log in

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT