• Skip to content
  • Skip to footer

STRATPOL

an independent think-tank - transatlantic relations - European security - Eastern Partnership

Main navigation

  • About
    • Staff
    • Contacts
    • Annual Reports
  • Partners
    • InfoSecurity.sk
    • Slovak Security Policy Institute
    • Central European Institute of Asian Studies
  • Publications
    • Panorama
    • STRATPOL Papers
    • STRATPOL Memos
    • Other
      • STRATPOL ViewPoints
      • Krízový špeciál
  • Projects
    • South Caucasus Security Forum
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Summer University
      • 2018
      • 2017
    • Bezpečnostná akadémia
      • Eseje
    • Disinformation Resilience Dialogue
    • Slovakia in NATO – NATO in Slovakia
      • Events
      • Outputs
    • We Are NATO
    • Strategic Talks
      • South Caucasus, Turkey, Moldova and beyond
      • Hybrid Wars and NATO’s Eastern Flank
      • Critically Thinking Slovakia
      • Turkey, Refugees and Politics
      • Corruption and the Western Balkans
      • Migration policies of V4 countries and France
      • Ukraine and V4 Security Outlines
    • Strategic Dialogues
      • Western Balkan Security Perspectives
      • Battle for and in Ukraine
      • Conflict in Ukraine: Security Implications
    • Resilient Youth Education Project
    • Volebný monitor
    • InfoKompas
  • Bezpečnostná akadémia
    • Eseje
  • Prístup SR k boju s hybridnými hrozbami
  • Digital Infospace Security Initiative
  • Our.Future: Visegrad 2025
    • Activities

26th March 2020

KRÍZOVÝ ŠPECIÁL: Núdzový stav

O núdzovom stave pojednáva čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.

Núdzový stav bol pôvodne 16. marca 2020 vyhlásený len na časť zdravotníckych zariadení, avšak od 19. marca 2020 ho vláda rozšírila na celú oblasť zdravotníctva. V praxi to znamená, že sa zdravotnícky personál alebo medicínska technika môžu presúvať medzi nemocnicami a zdravotníci zároveň nie sú oprávnení vyhlásiť štrajk. Od 25. marca 2020 bol núdzový stav rozšírený na zariadenia sociálnych služieb, v ktorých sa poskytuje aj zdravotná starostlivosť. Týmto krokom štát chráni najzraniteľnejšie skupiny obyvateľov, medzi ktoré bezpochyby patria aj seniori.

Núdzový stav môže vyhlásiť vláda SR na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území s maximálnou dĺžkou trvania 90 dní. Deje sa tak v prípade reálneho alebo hroziaceho ohrozenia života a zdravia osôb, napríklad v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie, kam môžeme zaradiť súčasnú situáciu so šírením COVID-19. Okrem iného tak môže urobiť v prípade ohrozenia životného prostredia alebo ohrozenia značných majetkových hodnôt.

Vyhlásením núdzového stavu môžu byť obmedzené základné práva a slobody občanov – výkon vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam aj hnuteľným veciam či nedotknuteľnosť obydlia. Štát tak získa právo ubytovať evakuovaných ľudí do súkromných obydlí obyvateľov SR. Obmedzená môže byť aj sloboda pohybu a pobytu, čím by sa zaviedol zákaz vychádzania v určitom čase, prípadne zákaz vstupu na určité miesta. Medzi obmedzenia v prípade núdzového stavu patrí aj zákaz štrajkovania a pokojného zhromažďovania.

Okrem obmedzení, môžu byť obyvateľom uložené aj povinnosti, ako napríklad pracovná povinnosť. Občania tak môžu byť dočasne povinní zabezpečovať zásobovanie, udržiavať verejný poriadok, odstraňovať škody, alebo udržiavať železnice a pozemné komunikácie. Obyvatelia SR môžu dostať príkazom aj výkon zdravotnej starostlivosti. Na návrh vlády môže Prezident SR v prípade potreby povolať do mimoriadnej služby profesionálnych vojakov, vojakov v zálohe a vojakom dobrovoľnej vojenskej prípravy.

Núdzový stav pre celú krajinu môže nastať v prípade, že občania nerešpektujú pokyny a odporúčania od štátnych orgánov počas vyhlásenej mimoriadnej situácie. Štát týmto spôsobom získa väčšie právomoci a môže obmedziť základné práva a slobody všetkých občanov SR spôsobom, ktorý je opísaný vyššie.


Tento text je súčasťou série, v ktorej vám STRATPOL priblíži základné pojmy z oblasti krízového managementu a civilnej ochrany, no aj to, aké praktické opatrenia krízové stavy prinášajú v kontexte prebiehajúcej pandémie COVID-19. 

Autor: Matej Spišák

Zodpovedný editor: Kristína Urbanová

Filed Under: Krízový špeciál, News Tagged With: krízové stavy, krízový management, núdzový stav

Footer

Subscribe to our newsletter:

Contacts

Address: Štúrova 3, 81102 Bratislava, Slovakia
E-mail: office@stratpol.sk
Phone: +421 908 327 491

Copyright © 2023 · STRATPOL · Log in

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT