• Skip to content
  • Skip to footer

STRATPOL

an independent think-tank - transatlantic relations - European security - Eastern Partnership

Main navigation

  • About
    • Staff
    • Contacts
    • Annual Reports
  • Partners
    • InfoSecurity.sk
    • Slovak Security Policy Institute
    • Central European Institute of Asian Studies
  • Publications
    • Panorama
    • STRATPOL Papers
    • STRATPOL Memos
    • Other
      • STRATPOL ViewPoints
      • Krízový špeciál
  • Projects
    • South Caucasus Security Forum
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Summer University
      • 2018
      • 2017
    • Bezpečnostná akadémia
      • Eseje
    • Disinformation Resilience Dialogue
    • Slovakia in NATO – NATO in Slovakia
      • Events
      • Outputs
    • We Are NATO
    • Strategic Talks
      • South Caucasus, Turkey, Moldova and beyond
      • Hybrid Wars and NATO’s Eastern Flank
      • Critically Thinking Slovakia
      • Turkey, Refugees and Politics
      • Corruption and the Western Balkans
      • Migration policies of V4 countries and France
      • Ukraine and V4 Security Outlines
    • Strategic Dialogues
      • Western Balkan Security Perspectives
      • Battle for and in Ukraine
      • Conflict in Ukraine: Security Implications
    • Resilient Youth Education Project
    • Volebný monitor
    • InfoKompas
  • Bezpečnostná akadémia
    • Eseje
  • Prístup SR k boju s hybridnými hrozbami
  • Digital Infospace Security Initiative
  • Our.Future: Visegrad 2025
    • Activities

20th March 2020

KRÍZOVÝ ŠPECIÁL: Mimoriadna situácia

Mimoriadna situácia je ukotvená v Zákone č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva. Na rozdiel od ostatných troch krízových stavov nie je definovaná ústavným zákonom.

Jedná sa o obdobie, kedy je život, zdravie alebo majetok obyvateľov ohrozený výskytom mimoriadnej udalosti, ale taktiež pôsobením jej následkov. Za mimoriadnu udalosť sa považuje živelná pohroma, technologická havária, teroristický útok, katastrofa, ohrozenie verejného zdravia II. stupňa alebo kumulácia ich účinkov. Súčasná pandémia COVID-19 vďaka svojej vážnosti spadá práve pod ohrozenie verejného zdravia.

Mimoriadnu situáciu môže vyhlásiť starosta obce, okresný úrad vo svojom územnom obvode či v sídle kraja alebo vláda SR, ak rozsah zasiahnutého územia presiahne pôsobnosť nižších úradov. Súčasnú mimoriadnu situáciu vyhlásila vláda SR a od 12. marca 2020 platí na celom území Slovenska. Výnimkou sú nemocnice a iné zdravotnícke subjekty, pre ktoré platí núdzový stav.

Vyhlásením mimoriadnej situácie zodpovedné orgány získavajú kompetencie, ktoré by inak boli v rozpore s ústavou a zákonmi. Štát môže zdravotníkom dodávať ochranné pomôcky zo zásob Štátnych hmotných rezerv či zasahovať do podnikateľských práv a prinútiť slovenské firmy, aby pomôcky nepredávali do zahraničia. Majiteľom ubytovacích podnikov môže štát nariadiť poskytnutie ubytovania ľuďom v núdzi. Môže tiež zakázať alebo obmedziť prevádzku verejných zariadení, akými sú školy, škôlky, reštaurácie, kiná, kúpaliská a športové strediská.

Od civilných osôb sa v prípade mimoriadnej udalosti vyžaduje účasť na civilnej ochrane obyvateľstva. Je potrebné, aby sa občania riadili pokynmi zodpovedných úradov, ktoré môžu smerovať k úkrytu alebo evakuácii. Okrem toho si vláda môže od ľudí vyžiadať súpis zvierat a rastlín, ktoré vlastnia, a odobrať ich v prípade potravinovej núdze. Úrady môžu uložiť dočasnú pracovnú povinnosť, napríklad pri záchranných prácach.

Platí však, že pri mimoriadnej situácii sú práva občanov dotknuté a obmedzené iba minimálne. Vyhlasuje sa predovšetkým pre potreby štátnych orgánov. Tie tak môžu vykonávať záchranné práce, použiť sily a prostriedky z dotknutého územia a vo väčšom rozsahu použiť zložky integrovaného záchranného systému.


Tento text je súčasťou série, v ktorej vám STRATPOL priblíži základné pojmy z oblasti krízového managementu a civilnej ochrany, no aj to, aké praktické opatrenia krízové stavy prinášajú v kontexte prebiehajúcej pandémie COVID-19. 

Autor: Kristína Urbanová

Filed Under: Krízový špeciál, News Tagged With: krízové stavy, krízový management, mimoriadna situácia, mimoriadna udalosť

Footer

Subscribe to our newsletter:

Contacts

Address: Štúrova 3, 81102 Bratislava, Slovakia
E-mail: office@stratpol.sk
Phone: +421 908 327 491

Copyright © 2023 · STRATPOL · Log in

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT